Thursday, May 7, 2009

Sijil ISO jadi motivasi tingkat perkhidmatan

JERANTUT 6 Mei - Penganugerahan sijil MS ISO 9001:2000 merupakan satu pengiktirafan dan motivasi kepada warga Majlis Daerah Jerantut (MDJ) untuk meningkatkan perkhidmatan seterusnya memberi perkhidmatan terbaik kepada orang ramai.

Yang Dipertuanya, Datuk Ismail Mohd. Ali berkata, anugerah itu juga secara tidak langsung merupakan perakuan pelbagai pihak terhadap perkhidmatan yang diberikan oleh pihak berkuasa tempatan berkenaan selama ini.

Bagaimanapun katanya, kejayaan MDJ meraih anugerah itu yang juga mencerminkan integriti di kalangan kakitangannya, bukan diperoleh dengan mudah kerana ia menagih kesungguhan yang tinggi daripada semua pihak.

"Anugerah ini menterjemahkan aspirasi kerajaan untuk menjadikan perkhidmatan awam lebih cekap, efisien menerusi peningkatan kualiti kerja bagi memenuhi kehendak awam," katanya di sini hari ini.

Menurut Ismail, untuk memastikan MDJ mendapat pengiktirafan tersebut, pihaknya telah memastikan semua kerja yang dilaksanakan, termasuk dari segi audit dibuat mengikut garis panduan dan standard ditetapkan.

Beliau mengakui, usaha tersebut bukan mudah kerana ia menuntut komitmen yang tinggi daripada semua kakitangan dalam kerangka mempersiapkan MDJ sebagai sebuah agensi bertaraf dunia.

"Tugas yang digalas merupakan cabaran dan tanggungjawab utama yang perlu dilaksanakan untuk menzahirkan perkhidmatan terbaik agensi ini kepada pelanggan selaras dengan kemajuan global," katanya.

Ismail berkata, sesuai dengan pengiktirafan yang diterima maka MDJ akan melakukan banyak perubahan dalam gerak kerjanya pada masa hadapan bagi memenuhi aspirasi pelanggannya.

Langkah itu katanya, untuk memastikan penganugerahan sijil itu benar-benar memberi impak kepada gerak kerja MDJ sebagai pihak berkuasa tempatan yang bertanggungjawab mentadbir daerah ini.

Sumber berita : utusan online 07/05/09 (www.utusan.com.my)