Wednesday, October 29, 2008

Keluarga miskin Hulu Tembeling dibela


WAN AMIZAN WAN ABDUL RAZAK (kanan) ditemani Ketua Kampung Pagi, Mi Hamidi Nipah meninjau sebuah rumah keluarga miskin yang rosak dan uzur di Kampung Pagi, Jerantut, semalam.

JERANTUT 28 Okt. - Nasib 120 keluarga miskin di Hulu Tembeling dekat sini bakal terbela apabila projek Ladang Sejahtera Rakyat (LSR) yang berorientasikan pertanian, penternakan dan pelancongan akan dilaksanakan kerajaan negeri tidak lama lagi.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tahan, Datuk Wan Amizan Wan Abdul Razak berkata, selain berorientasikan ketiga-tiga komponen sumber ekonomi tersebut, projek itu juga bakal menjana sektor industri kecil dan sederhana (IKS) di kawasan terbabit.

Beliau berkata, konsep LSR ini akan menjadi pemangkin pembangunan meliputi kampung tradisional di persisiran Sungai Tembeling dan kawasan-kawasan penempatan yang mundur, terpencil dan terbiar di Hulu Tembeling.

''Pembangunan di bawah projek itu nanti akan merangkumi kemudahan asas, pembangunan ekonomi melalui ladang komersial dan sampingan seperti tanaman kontan, ternakan dan perikanan," katanya ketika ditemui di Kampung Pagi di sini hari ini.

Menurut beliau, projek terbabit akan turut memberi keutamaan kepada pembangunan modal insan melalui penyusunan semula kampung tradisional di Hulu Tembeling dengan dilengkapi kemudahan asas selain kursus dan latihan kemahiran kepada penduduk.

Bagi mencapai matlamat berkenaan katanya, Felcra diberi tanggungjawab memajukan kawasan seluas 1,500 hektar yang meliputi projek tanaman kelapa sawit bagi fasa pertama yang akan memberi pulangan saham dan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.

Projek tersebut jelas Wan Amizan, akan diselenggarakan secara berperingkat-peringkat oleh Felcra berikutan usaha kerajaan negeri ke arah menangani masalah kemiskinan sifar di kawasan itu.

''Kita juga akan memberi peluang kepada peserta yang terdiri daripada golongan belia yang telah berkeluarga untuk bergiat aktif dalam sektor pelancongan memandangkan kampung mereka berdekatan dengan Taman Negara Kuala Tahan," katanya.

Wan Amizan yang juga Ketua Pemuda UMNO Bahagian Jerantut berkata, kerajaan negeri juga akan berusaha membantu penduduk miskin membaik pulih rumah mereka yang rosak dan uzur secara berperingkat-peringkat.

''Kita menerima banyak aduan daripada ketua kampung mengenai rumah rosak, uzur dan atap bocor di pedalaman Hulu Tembeling dan kita memandang serius masalah ini serta berharap bantuan dapat diberikan secepat mungkin," katanya.

Tambah beliau, Pejabat Daerah Jerantut sedang menyemak laporan ketua-ketua kampung untuk membantu keluarga miskin yang layak memiliki rumah di bawah projek Skim Pembangunan Kesejahteraan Rakyat pada tahun ini.


Sumber berita & gambar : utusan online 28/10/08 (www.utusan.com.my)