Friday, October 17, 2008

Air Terjun Lata Meraung

Sebut sahaja Jerantut, ramai akan terbayangkan Taman Negara. Sebenarnya selain Taman Negara, banyak lagi lokasi menarik di Jerantut yang harus dijengah kalau berkunjung ke sana. Salah satu yang menarik ialah Air Terjun Lata Meraung.


Gambar : Ehsan www.jerantut.com

Lata Meraung merujuk kepada kawasan air terjun yang menarik berhampiran Bandar Jerantut. Perkataan 'Lata' adalah merujuk kepada kawasan air terjun, manakala perkataan 'Meraung' diberi nama kepada kawasan air terjun tersebut kerana deruan air yang jatuh ke permukaan kolam seolah-oleh bunyi orang sedang meraung.

Pada suatu masa dahulu,kawasan tersebut hanya didiami oleh Orang-orang Asli, seiring dengan perubahan dan dengan adanya kemudahan jalan raya dan kemudahan asas yang lebih baik, lebih ramai penduduk mula mendirikan petempatan dipinggir-pinggir jalan menghala ke Lata Meraung. Malah wujud pekan mini komuniti cina di laluan menghala ke kawasan air terjun.

Bagi pengunjung yang berminat ke Lata Meraung, mereka bolehlah menggunakan khidmat pemandu pelancong yang terdapat di Bandar Jerantut memandangkan tiada kemudahan bas awam atau teksi yang sering berulang alik ke kawasan tersebut.

Pelancong yang lebih suka berjalan kaki juga adalah tidak digalakkan memandangkan jaraknya yang sangat jauh daripada laluan bas awam dan kewujudan lori balak-lori balak yang menjadi maharaja di laluan tersebut.Bagi pelancong yang berkereta, tiada masalah untuk mengunjungi kawasan tersebut memandangkan telah wujud sistem jalan raya yang agak baik. Ini berikutan adanya petempatan, dan wujudnya sebuah padang golf berhampiran Lata Meraung.

Jarak dari Bandar Jerantut ke Lata Meraung adalah lebih kurang 15 KM. Dari Bandar Jerantut, pengunjung harus meneruskan perjalanan melalui jalan besar Jerantut-Benta. Selepas melalui selekoh kawasan perkuburan cina (disebelah kanan jalan), terdapat satu simpang disebelah kiri.

Gambar 'signboard' ke Lata Meraung. Ehsan www.waterfallsofmalaysia.com

Jika anda telah melalui Pusat Serenti Jerantut bermakna anda telah terlepas selekoh tersebut. Sebaiknya, semasa melalui kawasan perkuburan cina, sila perlahankan kenderaan dan segera mengambil membelok ke kiri sebelum sampai ke pusat serenti yang terletak diselah kanan jalan berhampiran simpang tiga menghala ke Lata Meraung tersebut. Anda tidak perlu khuatir tersesat memandangkan terdapat banyak 'signboard' menunjukkan arah ke Lata Meraung dan padang golf Lembah Kiol. Jika tersesat jangan malu bertanya dengan penduduk disitu yang rata-rata sangat ramah.

Jalan lupa membawa pakaian untuk mandi di situ kerana godaan untuk merasai kesejukan air terjun tersebut pasti tidak boleh ditolak oleh sesiapa sahaja. terdapat beberapa peringkat air terjun disini, bagi pengunjung yang datang berkeluarga mereka boleh memilih untuk mandi manda bersama anak-anak di kolam paling bawah memandangkan ia lebih selamat. Namun, awasi keluarga anda kerana kawasannya yang berbatu dan agak licin. Sesetengah kawasan adalah agak dalam dan anda diminta berhati-hati.

Bagi mengunjung yang sukakan aktiviti lasak atau santai mereka boleh berjalan-jalan disekitar trek hutan yang disediakan. Bagi mereka yang suka berkhemah, sebuah kawasan perkhemahan juga turut terdapat disitu. Namun, dapatkan kebenaran daripada pihak berkaitan terlebih dahulu. bagi penulis yang pernah beberapa kali pernah berkhemah disitu, suasana malam adalah sangat menyegarkan. Bunyi alam dan hidupan hutan adalah sangat menenangkan. Namun, pengalaman mandi diawal pagi dan malam disana sangat menyejukkan hingga membuatkan gigi atas dan bawah berlaga tanpa henti.


Gambar trek hutan di Lata Meraung. Ehsan www.waterfallsofmalaysia.com

Jadi, Siggahlah di Jerantut untuk mandi-manda di Lata Meraung. Anda pasti mengkagumi ciptaan Allah yang cantik ini.


Sekalung Terima Kasih :
www.waterfallsofmalaysia.com
www.jerantut.com