Friday, May 29, 2009

Belia diminta manfaat program anjuran KBS

JERANTUT 29 Mei – Golongan belia diminta memanfaatkan program di bawah Kementerian Belia dan Sukan (KBS) bagi memperkasa pengurusan organisasi termasuk kepimpinan belia pada masa akan datang.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tahan, Datuk Wan Amizan Wan Abdul Razak berkata, belia di semua peringkat merupakan aset bernilai untuk mencorakkan hala tuju pembangunan dan daya saing negara di peringkat global.

Beliau berkata, taraf pendidikan belia yang kini berbeza, memerlukan satu pendekatan lebih proaktif dan interaktif bagi menarik minat mereka terhadap berpersatuan, kepimpinan serta dasar pembangunan belia.

“Kerajaan menggunakan pelbagai kaedah menerusi program tertentu dalam usaha mendekati dan menarik minat kelompok muda untuk membimbing dan memperkasakan jati diri mereka,” katanya berucap di majlis penutupan Kursus Personaliti Belia, Kursus Intervensi Gejala Sosial dan Kursus Pemimpin Muda, di Kuala Tahan dekat sini semalam.

Kursus anjuran Pejabat Belia dan Sukan Jerantut (PBSJ) itu disertai oleh seramai 105 orang belia dan 48 orang beliawanis mewakili pelbagai pertubuhan belia di daerah ini.

Menurut Wan Amizan, bimbingan berterusan amat penting untuk membantu belia supaya lebih berdaya saing, berwawasan dan mempunyai pengetahuan mendalam mengenai pentadbiran kerajaan dan dasar pembangunan negara hari ini.

“Maka itu, program yang digagaskan oleh KBS ini boleh menyedarkan belia tentang tanggungjawab yang perlu mereka galas selaku bakal pemimpin dalam keluarga, masyarakat dan negara,” katanya.


Sumber : Utusan Online 30/05/09 (www.utusan.com.my)