Friday, April 10, 2009

Harimau, gajah kian berkurangan di Taman Negara

JERANTUT 10 April - Kegiatan pemburu haram dan gangguan terhadap habitat harimau dan gajah merupakan antara punca haiwan berkenaan semakin berkurangan terutama di Taman Negara, Kuala Tahan dekat sini.

Pegawai Pertubuhan Perlindungan Hidupan Liar (WCS), Azima Azmi berkata, mengikut kajian WCS, terdapat sebanyak 500 ekor harimau yang dikenali sebagai spesies harimau Malaya dan 631 ekor gajah di hutan Taman Negara, Kuala Tahan.

''Kami telah mempergiatkan usaha melindungi harimau dan gajah di hutan Taman Negara dengan kerjasama Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan)," katanya kepada pemberita ketika mengadakan kempen perlindungan harimau dan gajah di Kampung Pagi, dekat sini hari ini.

Azima memberitahu, kempen itu dijalankan sebagai usaha WCS dan Perhilitan bagi membolehkan populasi spesies terancam seperti harimau dan gajah dapat dipertingkatkan.

Sehubungan itu, katanya penduduk perlu diberi kesedaran mengenai perlindungan hidupan liar termasuk pengharaman kegiatan pemburuan dengan menguatkuasakan lagi undang-undang.

Menurut beliau, pemburu haram memusnahkan hidupan liar di Taman Negara untuk tujuan komersial iaitu perubatan dan barang perhiasan.

''Kegiatan memburu untuk tujuan komersial juga menyebabkan ketidakseimbangan ekologi apabila harimau semakin sukar mendapat makanan," katanya

Selain Taman Negara, Kuala Tahan, Azima berkata, WCS juga menjalankan kempen ke Taman Negara Endau-Rompin, Pahang dan Hutan Belum di Perak.

Beliau menambah, seluas 40,000 hektar kawasan di Semenanjung berpotensi untuk dijadikan pusat perlindungan dan konservasi harimau dan gajah.

Selain itu, tambahnya, sehingga kini hanya terdapat 3,000 hingga 5,000 ekor harimau di seluruh dunia selepas mengalami kepupusan akibat pemburuan haram dan pemusnahan habitat akibat pembangunan.



Sumber berita : Utusan Online 11/04/2009 (www.utusan.com.my)